E-Mail Twitter Facebook Blogger Linked In

– De som jobbar hos mig är inte bara en del av mitt företag, utan en del av min familj. Franchisetagare Carina Wilhelmsson hittar drivkraften bland sina medarbetare.

1999 slutförde Carina Wilhelmsson sin franchiseutbildning och fick möjlighet att ta över sin första restaurang – McDonald’s i Lidköping. I dag har hennes organisation vuxit till över 250 anställda på fyra restauranger på olika orter i Västergötland.

Vad lockade dig att bli franchisetagare inom McDonald’s?
– Det tilltalade mig att vara egenföretagare inom ett starkt varumärke. Jag hade både drivit eget företag och varit anställd tidigare, här fanns möjligheten att på ett sätt få det bästa av två världar. Sen kändes det otroligt givande att få arbeta med unga människor på det sätt man gör inom McDonald’s.

I dag har du fyra restauranger, hur hinner du hålla ordning på allt?
– Ja det går i alla fall inte att sitta på ett kontor och övervaka – vill jag nå bra resultat måste jag vara närvarande och jobba tätt intill mina medarbetare. Men i takt med att organisationen växer har jag kunnat bygga upp ett starkt management-team. Jag har skapat ett företag där de anställda gärna kliver fram och vill utvecklas, det är jag stolt över. Det ger ju även mig möjlighet att förbättra min organisation och fortsätta bygga den tillsammans med rätt personer. Om jag inte har möjlighet att låta medarbetare klättra i min egen organisation hjälper jag gärna dem att ta sig vidare till andra platser inom McDonald’s system, där de kan fortsätta växa.

Vilken är din största drivkraft?
– Jag återkommer alltid till ungdomarna, de är min drivkraft. De är anledningen till att jag fortfarande har så roligt på jobbet, att få vägleda dem och se dem utvecklas. Det här jobbet handlar inte bara om hamburgare, vi gör så mycket mer innanför McDonald’s väggar än vad folk ser från utsidan.

Vilka egenskaper är viktiga som franchisetagare?
– Det krävs att man är förändringsbenägen och har en positiv inställning. I dag går allt i ett oerhört snabbt tempo. Samtidigt måste du ha tålamod. Ibland tar det tid att nå de resultat man vill ha. Då måste man kunna hålla huvudet kallt, våga lita på sin organisation och inte börja tvivla. – Sen är det viktigt att komma ihåg att vi jobbar med människor. Och framförallt med ungdomar, det måste man förstå och ta hänsyn till. Det är ungdomarna som driver våra verksamheter, som företagare måste jag ta reda på vad som får dem att vilja driva just min restaurang till ett bra resultat.

Även om Ulf Ternström har hunnit bygga upp en stor organisation som hjälper honom att ta hand om verksamheten, ser han fortfarande till att försöka jobba varje lunch på någon av sina restauranger.

Ulf Ternström skickade in sin ansökan om att bli franchisetagare 1994, efter många intervjuer och tester blev han antagen. Utbildningen innebar ett år utan lön och utan något löfte om en restaurang. – Barnen var fortfarande små och min fru tyckte faktiskt inte att det var helt rätt väg att gå just då. Men vi fick det att gå runt ekonomiskt och 1996 fick jag ett erbjudande om att öppna en restaurang i Mölndal. Min fru tackar mig ganska ofta för att jag var så envis, hon slutade sitt jobb när vi kom igång med vår första restaurang och sedan dess har vi jobbat ihop.

Vad blev din största utmaning?
– Att börja på McDonald’s var väldigt annorlunda mot det jag hade gjort tidigare. Jag var butikschef på Gulins och van vid att jobba under väldigt ordnade former, med heltäckningsmattor och herrkostymer. Där var jag yngst och på McDonald’s var jag äldst, det var en stor omställning. Plötsligt stod jag i ett restaurangkök där allt gick i ett rasande tempo, där jag blev både coachad och tillrättavisad av 20-åringar. Första dagen ville jag nästan lägga av, men det blev det bara roligare och roligare. Fortfarande i dag jobbar jag gärna under lunchrushen, det är en speciell kick att kunna ge bra service när tempot är högt.

Vad bör man tänka på som franchisetagare?
– Du måste vara beredd på att lägga ner det jobb som krävs, lära dig driften och kunna utföra alla moment på egen hand. För att coacha andra måste du vara trovärdig och veta vad du pratar om. Det är viktigt att vara delaktig och samtidigt lära sig att delegera, ett bra team A och O när organisationen växer.

Finns det något som inte har blivit som du tänkt?
– Ja, den tredje restaurangen som vi köpte år 2000. Den var mycket svår att få lönsam och fick till slut stängas. Det var en tuff tid, men vi fick stort stöd genom franchisesystemet och vi lärde oss väldigt mycket av det. I dag driver vi sex restauranger med stor framgång.

Varför ska man bli franchisetagare?
– Som franchisetagare driver du din egen verksamhet och fattar beslut på egen hand. Men det finns hela tiden ett säkerhetsnät och ett väl fungerande system. Vi har stor gemenskap och man får stöttning när det händer saker. Jag har alltid många franchisekollegor och medarbetare på huvudkontoret som jag kan ringa. Sedan är det lätt att bygga en bra organisation när företaget växer, jag skickar ju nu mina medarbetare på samma kurser som jag gick. Det är ett väldigt trevligt sätt att vara egenföretagare på.